ترابران آنلاین: تحریمها همچنان سدی بزرگ در مسیر توسعه ترانزیت ایران هستند. مجتبی بهاروند، رئیس پیشین کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران، با انتقاد از سیاستهای فعلی، معتقد است که بدون لغو تحریمها، امکان برطرف کردن مشکلات اساسی ترانزیت و تجارت وجود ندارد.
به گزارش ترابران آنلاین، در حالی که مسعود پزشکیان، رئیسجمهوری، بر تعامل با همسایگان برای حل مشکلات کشور تأکید دارد، بهاروند این دیدگاه را غیرعملی میداند. وی معتقد است که بیش از ۵۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریمها و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ناشی از مدیریت ناکارآمد داخلی است.
خودتحریمی، مانعی دیگر در مسیر تجارت
بهاروند در گفتوگو با ترابران با اشاره به مشکلات داخلی در فرآیند ترخیص کالا، تأکید کرد که بروکراسی اداری و ناهماهنگیهای داخلیموجب شدهاند که کالاهای وارداتی با تأخیر و هزینههای اضافی مواجه شوند. او بر این باور است که اگر عزم جدی برای اصلاح سازوکارهای داخلی وجود داشته باشد، ۲۰ تا ۳۰ درصد از مشکلات ترانزیت را میتوان بدون نیاز به لغو تحریمها حل کرد. اما این مقدار کافی نیست، چراکه مشکلات اساسی همچنان به تحریمها گره خوردهاند.
کشتیرانی محدود، هزینههای سرسامآور
به گفته بهاروند، تحریمها موجب شدهاند که خطوط کشتیرانی بزرگ جهانی از ارائه خدمات به ایران خودداری کنند. این موضوع نه تنها هزینههای حملونقل را افزایش داده، بلکه رقابت را نیز از بین برده است.
وی تصریح کرد:
«اکنون هزینه حمل کالا برای ایران چندین برابر کشورهای غیرتحریمی است. در چنین شرایطی، تعامل با همسایگان نیز بدون رفع تحریمها امکانپذیر نیست.»
رقبای منطقهای، تهدیدی برای تجارت ایران
بهاروند با اشاره به رقابت کشورهای منطقه مانند ترکیه، امارات، پاکستان و کشورهای آسیای میانه، هشدار داد که در صورت تداوم تحریمها، ایران حتی در بازارهای همسایگان نیز قادر به رقابت نخواهد بود. وی نمونهای از این عدم توان رقابتی را قیمت کامیون در ایران و کشورهای همسایه عنوان کرد:
«یک کامیون در ایران ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد، در حالی که همین کامیون در ترکیه یا افغانستان تنها ۵۰ هزار دلار هزینه دارد.»
بهاروند تأکید کرد که تجارت در دنیای امروز به دهکده جهانی متصل است و ایران نمیتواند بدون ارتباط با بازارهای بینالمللی، تنها بر تعامل با همسایگان تکیه کند.
ناترازی انرژی، چالش دیگر تولید
یکی دیگر از موانع تولید و صادرات، کمبود و قطعی برق در کشور است. بهاروند یادآور شد که تولیدکنندگان داخلی به دلیل ناترازی انرژی و قطع برق سه روز در هفته، با مشکلات جدی در تأمین کالا و رقابت در بازارهای جهانی مواجهاند.
جمعبندی؛ تحریمها و چالشهای داخلی، دو لبه یک قیچی
به گفته رئیس پیشین کمیسیون حملونقل، ادامه تحریمها و ضعفهای مدیریتی داخلی، دو عاملی هستند که توسعه ترانزیت و تجارت را به بنبست کشاندهاند. اگرچه اصلاح ساختارهای داخلی میتواند بخشی از مشکلات را کاهش دهد، اما بدون لغو تحریمها، امکان رقابت در سطح بینالمللی برای ایران وجود نخواهد داشت.
اظهارات بهاروند حاکی از آن است که بدون تعامل با اقتصاد جهانی و رفع موانع تحریمی، نمیتوان انتظار رشد و توسعه پایدار در بخش ترانزیت و حملونقل کشور را داشت.