Loading...
2025-04-25
آوریل 25, 2025
آوریل 25, 2025

اقدامات اصلاحی سازمان هواپیمایی کشوری؛ تحولی در اقتصاد هوانوردی

 

 

ترابران آنلاین: در راستای بهبود زیرساخت‌های مالی و تسهیل‌گری در اقتصاد صنعت هوانوردی، سازمان هواپیمایی کشوری گام‌های مهمی در جهت اصلاح ساختارها و افزایش شفافیت برداشته است. حسین پورفرزانه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، برنامه‌ها و اقداماتی را معرفی کرد که با هدف نوسازی ناوگان هوایی، تسهیل دسترسی به منابع مالی و بهبود عملکرد کلی این حوزه صورت می‌گیرند.

اصلاح قوانین و نوسازی ناوگان هوایی

پورفرزانه تأکید کرد که در جهت حمایت از نوسازی و بهسازی ناوگان هوایی کشور، اصلاحاتی در برخی قوانین مربوط به اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده است. وی افزود:

“این اصلاحات می‌تواند باعث کاهش پیچیدگی‌ها و افزایش دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به منابع مالی شود که در نهایت روند تامین سرمایه برای خرید و تعمیرات ناوگان را تسهیل خواهد کرد.”

این اقدامات نویدبخش کاهش موانع مالی و افزایش کارایی در بخش هوانوردی به شمار می‌روند.

ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری ویژه برای صنعت هوانوردی

یکی از پیشنهادات کلیدی مطرح شده، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری ویژه برای صنعت هوانوردی است. این صندوق با هدف جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و تأمین مالی پایدار طراحی شده تا از طریق سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های هوایی، خرید و نوسازی ناوگان، توان رقابتی شرکت‌های فعال در این حوزه را افزایش دهد.

شفاف‌سازی تخصیص ارز و تسریع فرآیندهای اجرایی

با توجه به نیاز مبرم صنعت هوانوردی به منابع ارزی جهت تأمین قطعات و تعمیرات، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که گام‌هایی در راستای شفاف‌سازی فرآیند تخصیص ارز برداشته شده است. اقدامات صورت گرفته شامل:
 • ارائه دستورالعمل‌های مشخص برای تخصیص ارز
 • تسهیل فرآیندهای اداری مرتبط
 • نظارت دقیق‌تر بر نحوه توزیع منابع ارزی

پورفرزانه اضافه کرد که بهبود هماهنگی درون سازمانی و کاهش زمان صدور معرفی‌نامه‌های لازم جهت ترخیص کالاهای ضروری از دیگر اقداماتی است که موجب تسریع روندهای اجرایی در صنعت هوانوردی شده است.

گسترش شبکه پروازی و وضعیت ناوگان

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص شبکه پروازی اعلام کرد که پروازهای کشور هم‌اکنون به ۱۰۳ نقطه از ۳۱ کشور انجام می‌شود. وی یادآور شد:
• تعداد کل ناوگان مسافری به ۳۳۵ فروند می‌رسد.
• از این تعداد، ۱۸۲ فروند هواپیماهای فعال و ۱۳۹ فروند هواپیماهای سرخط هستند.

این آمار نشان‌دهنده توان عملیاتی و توسعه روزافزون شبکه پروازی کشور می‌باشد.

ارتقای بهره‌وری در فرودگاه‌ها و واگذاری مدیریت

پورفرزانه در ادامه بر ضرورت ارتقای بهره‌وری فرودگاه‌ها به ویژه فرودگاه‌های متروکه تأکید کرد و گفت:

“دولت درصدد واگذاری بهره‌برداری فرودگاه‌های بلا استفاده و کم‌بهره به بخش خصوصی است.”

وی توضیح داد که اگرچه چالش‌ها و خلاهای قانونی موجود می‌تواند روند این واگذاری‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، اما قانون‌گذار در برنامه هفتم پیشرفت کشور با تدوین آیین‌نامه‌های مناسب در تلاش است تا شرایط به نفع توسعه بهره‌وری و کاهش هزینه‌های عملیاتی بهبود یابد.

همچنین، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:

“با واگذاری فرودگاه‌های کشور به بخش‌های خصوصی و عمومی، نه تنها تعداد فرودگاه‌های سودده افزایش می‌یابد، بلکه هزینه‌های اداره آن‌ها نیز به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.”

وی تأکید کرد که مقررات هوانوردی حاضر امکان واگذاری بهره‌برداری فرودگاه‌های واجد شرایط را فراهم کرده و مدل‌های موفقی مانند فرودگاه کیش نمونه بارز انتقال مالکیت و بهره‌برداری به نهادهای محلی هستند.

چشم‌انداز توسعه پایدار در صنعت هوانوردی

پورفرزانه معتقد است که مدل بهره‌برداری دولتی از فرودگاه‌ها، به دلیل هزینه‌های بالا و عدم توجه به سودآوری، نیازمند بازنگری است. وی اظهار داشت:

“با واگذاری مدیریت بهره‌برداری فرودگاه‌های دولتی به بخش خصوصی و عمومی، در کنار حفظ مالکیت دولت، می‌توان به افزایش کارایی، بهبود خدمت‌رسانی و منطقی‌سازی هزینه‌های دولت دست یافت.”

به گفته او، فراهم کردن مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران، اعطای معافیت‌ها و تخفیفات مالی از جمله سیاست‌های کلیدی برای تسهیل این روند محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری

اقدامات اصلاحی سازمان هواپیمایی کشوری با هدف بهبود زیرساخت‌های مالی، تسهیل فرآیندهای اجرایی و افزایش شفافیت در صنعت هوانوردی، می‌تواند نقش مهمی در نوسازی ناوگان هوایی و بهبود عملکرد کلی این بخش داشته باشد. با گسترش شبکه پروازی و انتقال مدیریت بهره‌برداری فرودگاه‌ها به نهادهای محلی، چشم‌انداز توسعه پایدار و افزایش بهره‌وری در صنعت هوانوردی کشور نویدبخش تحولی مثبت در اقتصاد هوانوردی به شمار می‌رود.

مطالب مشابه